Rok se s rokem sešel a tak je na čase oprášit téma cyklostezky Čelákovice – Litol. Ano, jedná se o téma, které vždy rozbouří klidné vody nejedné diskuse. Zastánci a odpůrci si navzájem předhazují argumenty pro a proti. Zastánci tvrdí, že cyklostezka pomůže zvýšit sportovní vyžití v naší oblasti. Odpůrci pak argumentují, že asfaltový povrch zničí jednou pro vždy ráz krajiny okolo Labe, kde má navrhovaná cyklostezka vést. My dnes přinášíme nové informace ohledně této přehršle diskutované stavby.
Nedávno jsme dostali „echo“ od našeho zpravodaje z Řehačky, který celou situaci ohledně výstavby cyklostezky sleduje a celou situaci diskutuje s Ing. Martinem Dvořákem z Krajské správy a údržby. Ještě před rokem se spekulovalo, po jakém břehu celá cyklostezka povede. Nyní už máme trochu jasněji. Pokud se plány radikálně nezmění, povede cyklostezka opravdu „po naší straně“. Tedy na straně Lysé, Řehačky a Byšiček.
Cyklostezka přes Řehačku podél Labe až do Čelákovic
Celou plánovanou podobu stezky vykresluje obrázek níže. Cyklostezka povede od Litolského mostu s mírným odbočením u zdymadel a bude pokračovat přes Řehačku (pořád podél Labe) až k plánovanému přemostění v místě jejího ústí do Labe. Bude se pokračovat až přes chatovou osadu Labíčko. Z přemostění Labe si pak budou moci cyklisté vybrat ze dvou variant
Buď řeku Labe překonají přes stávající lávku v Čelákovicích. Není to ale jediná varianta. V rámci rekonstrukce železniční trati, která trvá od loňského roku až do roku 2022, je v plánu i výstavba nového železničního mostu, kde by se mělo počítat i s přídavným pruhem právě pro chodce a cyklisty. Celková délka cyklostezky by se měla pohybovat okolo 8,5 km. Povrch by pak měl být asfaltový a počítá se se šíří okolo 3m
Nyní se počítá se soutěží na zhotovitele dalších stupňů projektové dokumentace. Poté se čeká celé kolečko (a ne jedno) schvalování. Jak již bylo uvedeno, cyklostezka povede v nejbližší možné blízkosti Labe. To se samozřejmě nelíbí plno lidem. V neposlední řadě především místním, vedle nichž má budoucí cyklostezka vést, ale například i rybáři.
Důvod, proč by cyklostezka měla vést právě tudy má ale svoje opodstatnění. V 90% (možná ještě více) případu by plánovaná cyklostezka měla vést po pozemcích Povodí Labe, který se výstavbě nabrání. Při výstavbě by se tak vyhnulo nepříjemnostem, jako je blokování prodeje pozemků. Těm stejným nepříjemnostem, kvůli kterým se například stavba druhé etapy obchvatu Lysé nad Labem táhne přes 15 let.
Labská stezka (německy Elberadweg) je cyklostezka v Německu a v České republice, která vede především podél toku Labe. Délka cyklotrasy od pramene řeky až do Cuxhavenu na břehu Severního moře, kde řeka ústí, dosahuje úhrnem 1165 kilometrů. Dle jiných zdrojů činí její délka 1220 kilometrů.
Zdroj: Wikipedie