Odjinud: Přestupní uzel vysokorychlostní dráhy v Nehvizdech?

Termín „vysokorychlostní dráha“ známe především z východních zemí jako je Čína, kde je tento způsob cestování již zažitý několik let. V České republice se pod záštitou Správy železnic teprve chystá. Chystat se ještě pár let bude. Již nyní však „prosakují“ první informace.

Vysokorychlostní dráha (VRT) protne i nám známé Polabí. Lysé nad Labem by se dle aktuálních plánů projekt „dotknout“ neměl. Avšak nadostřel od Lysé (cca 15km) by měl vyrůst důležitý přestupní terminál v podobě dvou přestupních uzlů této chystané dráhy. Terminál bude sloužit jako přestupní uzel mezi vysokorychlostní tratí (VRT) Praha – Brno a VRT Praha – Hradec Králové a zároveň jako P+R bod pro dojíždění do Prahy i do Brna.

Jak uvádí web zdopravy.cz: Čtyřkolejná vysokorychlostní trať se jižně od Bříství rozdělí na vysokorychlostní tratě směr Brno a Hradec Králové. Pro směr Brno bude v rámci pilotní stavby vybudován pouze rozplet – na něj bude navazovat další stavba směr Brno. Trať směrem na Hradec Králové bude pokračovat k Poříčanům, kde se propojí s koridorovou tratí Praha – Kolín.

Na začátku nového roku uveřejnila vítěze architektonické soutěž na podobu terminálu v nedalekých Nehvizdech. Tento terminál by se měl stát prvním nádražím na vysokorychlostní železnici v tuzemsku.
Na vítěznou podobu terminálu se můžete podívat na snímcích níže. 

Vítězný projekt nezahrnuje pouze terminál. Kromě tohoto přestupního uzle, vyroste v okolí parkoviště pro tři tisíce aut a terminál by měl také sloužit k propojením na autobusové linky pražské a středočeské integrované dopravy a také napojení na blízkou dálnici D11.

Projekt vysokorychlostní dráhy má za cíl především zrychlit cestování nejen po České republice, ale i napojení na vysokorychlostní dráhy u našich sousedů. Například z Prahy do Brna by cesta neměla trvat déle než hodinu. To samé platí na cestu z Brna do Ostravy nebo z Prahy do Drážďan.

Plán vysokorychlostní dráhy v ČR
Plán vysokorychlostní dráhy v ČR

Nakonec je nutné podotknout, že celý projekt má přes sebou ještě dlouhou cestu k realizaci. Například s úsekem směr Hradec Králové, který by měl navazovat na úsek směr polská Wroclav, se chystá až mezi lety 2040 až 2060. Proto prosím berte článek spíše jako zajímavost než jako „hotovou věc“. Plno aspektů, které mohou ovlivnit stavbu, je totiž nespočet již nyní.

Zdroj: Zdropavy.cz

Komentáře

Autor:Tomáš Vožeh

Zakladatel informačního webu www.lysecko.cz. Autor příspěvků na webu a správce sociálních sítí Lysá nad Labem - Lysecko.cz na Instagramu, Facebooku a Twitteru. Obyvatel Lysé nad Labem (Řehačky). Nadšenec do moderních technologií a sociálních sítí. Fanoušek Applu a pražské Sparty.