P+R Lysá nad Labem

O parkování u nádraží v Lysé nad Labem se toho napsalo již mnoho. Nedostatečná parkovací místa, která z poloviny mohou využívat pouze místní obyvatele, kteří mají platnou parkovací kartu, nebo situace, kdy musí řidiči své plechové miláčky nechat v deštivých dnech je opravdu špatná. Vše by mělo vyřešit plánované parkoviště P+R, které sebou ale nese taktéž jisté neduhy.

Situace u nádraží je kritická již delší dobu. Nedostatek parkovacích míst, které jsou obsazené již okolo sedmé hodiny ranní je v Lysé nad Labem na denním pořádku. Řidiči jsou pak nuceni nechávat své automobily „kde se dá“. Především v období deště je pak situace nejkritičtější. Nedávno sice vzniklo nové parkoviště na Litolské straně, ovšem i tak se nadále Lysá v okolí nádraží s nedostatkem parkovacích míst potýká.

Již delší dobu se proto mluví o výstavbě takzvaného P+R parkoviště. Systém parkoviště známé především z hlavního města je vskutku jednoduchý. Za malý poplatek (10kč) zde mohou řidiči nechat svůj automobil na oploceném parkovišti. Pokračovat do práce, školy nebo za zábavou pak mohou v klidu vlakem. Na parkovišti nebude chybět veřejné osvětlení ani kamerový systém.

Toto parkoviště by v Lysé mělo vyrůst vedle stávajícího (viz letecká mapa). Celkem by se na parkoviště melo vejít 157 aut. Proti parkovišti se již před dvěma lety, kdy se začalo s plánovaním, zvedla vlna nevole. Nejde ovšem o výstavbu samotnou (tu místní vřele podporují) jde spíše o systém typu tohoto parkování.

Nynější styl parkování u nádraží v Lysé nad Labem

Deset korun není moc, nicméně když místní využije toto parkování každý pracovní den, může se měsíčně „parkovné“ vyšplhat na 200kč. Provozovatel parkoviště si pak při denní plné obsazenosti ve všední dny přijde na 370 tisíc ročně. Nejde ovšem pouze o peníze. Místní se obávají, že řidiči budou chtít systém „přechytračit“ a budou parkovat mimo placenou zónu. Obavy jsou oprávněné. Obyvatele okrajových části Prahy o tom ví již své.

Lysá nad Labem už jen čeká na přiklepnutí dotace od EU, aby se projekt posunul z fáze plánovaní do fáze realizace. Kdy samotná realizací začne, není stále pevně rozhodnuto.

P+R (park and ride, Park & Ride, česky „zaparkuj a jeď“) je forma kombinované přepravy s návazností individuální automobilové dopravy na veřejnou hromadnou dopravu. Umožňuje se budováním záchytných parkovišť v blízkosti nádraží, stanic metra a jiných terminálů veřejné dopravy nebo zřizováním parkovišť spojených s městem speciální linkou veřejné hromadné dopravy. Budování parkovišť P+R je důležitým nástrojem podpory veřejné hromadné dopravy a integrovaných dopravních systémů, respektive intermodální dopravy.Co je P+R (Wikipedie)

Komentáře

Autor:Tomáš Vožeh

Zakladatel informačního webu www.lysecko.cz. Autor příspěvků na webu a správce sociálních sítí Lysá nad Labem - Lysecko.cz na Instagramu, Facebooku a Twitteru. Obyvatel Lysé nad Labem (Řehačky). Nadšenec do moderních technologií a sociálních sítí. Fanoušek Applu a pražské Sparty.