Další újezd od sadské pumpy skončil honičkou
3.3.2006
Újezdy neplatičů od benzinových čerpadel se pomalu stávají evergreenem. Zřejmě jednoznačným prvenstvím na Nymbursku se v tomto ohledu může „pochlubit“ čerpačka v Sadské. Poslední takovou událost zaregistrovali minulou sobotu. Okolo čtvrté odpolední u stojanů zastavil mladý muž se stříbrným Renaultem Laguna. „Natankoval za 800 korun,“ uvedla obsluha čerpačky. Pak se události začaly odehrávat, jak je v podobných případech zvykem. Muž skočil do auta a začal ujíždět.“Okamžitě jsem zavolala policii,“ vypráví pumpařka, která byla v takové chvíli bezmocná. Policisté unikající auto dojeli a podle dostupných informací začala honička od Sadské směrem na Pečky. Vzhledem k typu ujíždějícího auta ale strážci zákona neměli šanci. Po několika minutách jim stříbrná laguna zmizela z dohledu. Nepotvrzené zprávy hovoří o tom, že v tomto případě nepomůže ani zaregistrovaná espézetka. Prý byla z odcizeného auta. Policisté však mají k dispozici přibližný popis darebáka. „Je ve věku 20 až 25 let, má krátké světlé vlasy. Na sobě měl modré džíny a světlou bundu,“ řekla mluvčí Okresního policejního ředitelství Zuzana Tuzarová. V brzké době by podobné případy u sadské benzinky měla pomoci řešit technika. Mluvčí společnosti Benzina Lenka Svobodová už na konci loňského roku Nymburskému deníku potvrdila, že firma se chystá zavést také na této pobočce některá bezpečnostní opatření. „Měl by tu být zaveden kamerový systém,“uvedla Svobodová. Podle jejího tehdejšího vyjádření to mělo být v řádu několika měsíců. Čerpadláři doufají, že by se tak mělo stát co nejdříve. Jednoho ze zlodějů se už policistům podařilo lapit a postavit před soud. Loni v říjnu mu Okresní soud v Nymburce za 11 újezdů od benzinek na Nymbursku vyměřil trest v délce 22 měsíců nepodmíněně.
Radar v Lysé
4.3.2006
Kolik jezdí někteří řidiči v ulicích Lysé? Také 90 kilometrů za hodinu. I takovou rychlost už během dvou týdnů, co testují nový mobilní radar, naměřili vozidlům městští strážníci. Padesátka dělá řidičům problémy. „Jde spíš o osobní auta a je to různě po městě. Speciálně v nezastavěných částech překračují řidiči padesátku pravidelně,“ uvedla strážnice Monika Zítová při čtvrtečním zátahu v Sojovické ulici. Takovým místem je podle ní třeba Družstevní ulice v Litoli u borku, což je rovná široká komunikace, která není lemovaná domy. Stejně tak si řidiči nedávají pozor v Mírové ulici nebo na výjezdech a při vjezdech do města. „Radar je nastavený na rychlost 50 km/h a automaticky vyfotografuje všechny vozy, které ji překračují,“ vysvětluje další strážník a při tom měří auta, „na fotografii je auto s espézetkou, rychlost, čas, datum a ulice. Řidič je dobře rozpoznatelný, případně se dá se záběrem ještě pracovat v počítači.“ Podle něj ale mnoho řidičů ani „svůj portrét“ vidět nechce. „Většinou si jsou přestupku vědomi. Spolupracujeme se státní policií, já vysílačkou upozorním hlídku na auto a oni to pak řeší blokovou pokutou.“ A jak je to s platební morálkou řidičů? Prý je docela dobrá. I když je to stojí tisícovku, někdy i dvě, pokuty platí. „Snímek z radaru těžko oddiskutují,“ říká strážník. Má pravdu. Měřit radarem vyjíždějí strážníci skoro denně. Za hodinu v Sojovické ulici ve čtvrtek načapali deset řidičů. Od přístroje si slibují, že se nepěkné skóre postupně vylepší a Lysá bude bezpečnější. Občas přitom zažijí i kuriózní věci. „Je tady řidič, který, když nás vidí s radarem, vždycky zastaví a ptá se, kolik jel,“ smáli se strážníci. V tu chvíli se k nim blížil jezdec na koni. Čekala jsem, co udělají. Nic se nedělo. Hold kůň nemá espézetku…
Co bude s letištěm v Milovicích?
4.3.2006
Bývalé vojenské letiště Boží
Dar na jaře definitivně změní majitele. Novým vlastníkem se stane Středočeský
kraj, který ho převezme zdarma od státu. Kraj má od státu získat celkem 837
hektarů pozemků v úč. hodnotě necelých 800 milionů kč. Kromě letiště Boží Dar i
jeho zázemí, administrativní budovy, hangáry a další objekty (cca 370 hektarů).
Součástí převedeného majetku bude i bývalý tankodrom a střelnice, pozemky a
paneláky na sever od letiště, Vinice a část území v katastru Lipníka.
Milovice i okolní obce netrpělivě čekají, jak se kraji podaří území oživit. To
je po 15 letech hospodaření státu zdevastované a stále prázdné. Z Milovic je
přitom už šestitisícové město. K převodu by údajně mohlo dojít už v dubnu,
nejpozději do konce května. „Vláda už rozhodla a čeká se na administrativní
vyřízení na ministerstvu financí. Duben je spíš optimistická varianta,“ řekl
mluvčí Středočeského kraje Martin Kupka.
Na pozemky bývalého vojenského prostoru u Milovic v současnosti nečeká jen
Středočeský kraj. Hektary pozemků i objekty mají dostat od státu obce Milovice a
Luštěnice a na prodej čekají i soukromí investoři. „Já ale tak optimistický
nejsem. Na duben to nevidím,“ myslí si milovický starosta. Podle něj průtahy s
převodem komplikují situaci městu, které zatím stále nevlastní pozemky, a tudíž
nemá co nabídnout potenciálním investorům i soukromým zájemcům. Příkladem je
stavba supermarketu, který by šestitisícové Milovice potřebovaly jako sůl.
Investor však stále čeká na to, až stát prodej pozemku posvětí.
Galvanizovna: nebezpečí, nebo i nová pracovní místa?
6.3.2006
Znečistí nová galvanizovna
ovzdu ší nebo dokonce pitnou vodu v Benátkách? Strana zelených si myslí, že ano.
Město se ale brání – vše je v pořádku. Stavbu firmy naopak vítá – přibude totiž
až sto pracovních míst. Pravděpodobně ještě v letošním roce zahájí v průmyslové
zóně v Benátkách nad Jizerou výstavbu španělská firma Alukrom. Ta se zabývá
výrobou menších ozdobných plastových emblémů a dalších součástí pro automobilový
průmysl.
V tom ale vidí někteří lidé hrozbu pro Benátky a okolí. Především zástupci
Strany zelených vystoupili se zásadním postojem. „Záměr nepočítá s emisemi
provozních kyselin, které vznikají při teplotách galvanických lázní, a emisemi
tuhých znečišťujících látek, které z technologie a provozu rovněž nutně
vznikají,“ řekl Jiří Čejka, předseda krajské organizace Strany zelených. Španělé
by tak se svojí výrobou podle tvrzení Zelených byli příliš nebezpeční pro
přírodu.
S tím však zásadně nesouhlasí zástupci města Benátky.“Když jsme prodávali
Španělům pozemek, ptali jsme se, co zde mají v plánu. Víme tedy přesně, jak bude
jejich výroba vypadat, a nemáme z toho strach,“ řekl starosta Benátek nad
Jizerou Jaroslav Král s tím, že firma má podle zákona všechna potřebná
posouzení. V případě Alukromu totiž hrozí vylučování těžkých kovů, a to
především niklu a chromu. Podle Čejky při navýšení výroby nebo poruše hrozí, že
tyto kovy se dostanou až do městské kanalizace nebo dokonce do řeky Jizery. S
tím ale nesouhlasí radnice – bude zde průmyslová čistírna odpadních vod, takže
do kanalizace půjde voda, která tam podle zákona má být vypouštěna. „To už jsme
mimochodem projednávali se zástupci Vodovodů a kanalizací,“ dodal Král. Podle
něho je naopak velmi dobře, že v benátecké průmyslové zóně přibyl tento
investor. Španělé totiž plánují až sto nových pracovních míst, kde by mohly
zaměstnání najít hlavně ženy.