Druhá etapa obchvatu Lysé nad Labem je z určitostí nejdiskutovanější stavbou našeho města už dlouho řádku let. Obyvatelům, ale především městu, kterým denně projede přes deset tisíc aut, by tato stavba určitě ušetřila nejednu vrásku a problém, kterému musí město a jeho obyvatelé čelit díky nedokončené druhé etapě městského obchvatu.
Když se 16. 6. 2006 slavnostně otevírala první etapa, která odklonila největší nápor aut z „centra“ Litole, nikdo asi netušil, že druhá slibovaná etapa nebude za dalších 12 let postavená a co víc nebude se ani stavět.
Mezitím uplynulo mnoho let a mnoho událostí se na tomto stavu podepsalo. Například již v roce 2002, tedy ještě před stavbou první části obchvatu, plánovala dánská společnost Mærsk, že chce „na zelené louce“ v blízkosti Lysé nad Labem postavit rozsáhlé kontejnerové překladiště, kam budou směřovat vlaky se zbožím z přístavů v severní Evropě.
Společnost městu mimo jiné přislíbila pomoc při výstavbě obchvatu. Tradičně se ovšem ozvala část lidí, kteří s výstavbou nesouhlasili. Po protestech ve městě, podepisování peticí a neochotě majitelů k prodeji pozemků, dánská firma od výstavby i přes prvotní pozitivní slova tehdejší mluvčí nakonec tedy odstoupila.
![](https://lysecko.cz/wp-content/uploads/2018/05/obchvat06.jpg)
S nerealizovanou stavbou překladiště tedy padla i pomoc při výstavbě obchvatu. Začala se tedy stavět alespoň první část, investorem projektu se stal Středočeský kraj. Náklady na celou stavbu dosáhly zhruba půl miliardy korun. Druhá část, která se měla začít stavět rok od otevření první části se tedy nerealizovala a nezačalo se stavět dodnes.
Mezitím se na radnici vystřídalo mnoho zastupitelů a politických stran, kteří měli stavbu obchvatu jako prvotní bod ve svých volebních programech. Letošní volby nejsou výjimkou. Nutno podotknout, že město je v tom v jistém úhlu pohledu nevinně. Stavbu opět totiž brzdí někteří místní, kteří se pozemků drží „zuby-nehty“ a tuto stavbu buď zkrátka nechtějí, nebo se s městem nedohodli na odkupu.
Dle zpráv z radnice je odkoupeno 80-90% pozemků. Zbývá tedy něco okolo 15% aby stavba mohla být zahájena. Celá situace sice uvázla na mrtvém bodě, ale tento bod ovšem není tak mrtvý, jak by se mohlo zdát. Celou situaci totiž má pod patronátem i Středočeský kraj, který má opět tuto stavbu zčásti financovat. Ovšem může nastat takové situace, že pozemky pod budoucím obchvatem kraj vyvlastní.
Tento v jistém slova smyslu nedemokratický nátlak na majitele je sice v 21. století smutný, nicméně obchvat město nutně potřebuje. S blokování staveb má zkušenost asi každé město, kde se chce realizovat nějaká stavba. Lysá jak vidno není výjimkou. Každý by chtěl ve městě všechno, ale hlavně ať to není v jejich blízkosti. Blokování stavby supermarketu Tesco u fotbalového hřiště budiž krásným příkladem. Pak není divu, že nás postupně Milovice ve všem přerůstají.